Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)

Artikkeltema

  • Profesjonsetikk (5)
  • Forskning og metode (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Organisering (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Agder (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Dag Øystein Nome (1)
  • Hilde Daland (1)
  • Hilde W. Afdal (1)
  • Kari-Mette Walmann Hidle (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Marte Winsvold (1)
Kronikk

Vi må snakke om rasisme også med yngre barn

KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva er egentlig en tillitsreform?

Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs.

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Kronikk

Sett foten ned når det er nødvendig!

KRONIKK: Ledere og lærere i skole og barnehage oppfordres til å være oppmerksom når nye målinger, testinger og kartlegginger av barn og ungdom skal gjennomføres. Lærerprofesjonens etiske råd har nå laget en etisk sjekkliste til hjelp i arbeidet.

Publisert: 11.02.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Pedagogiske program svekker tilliten til barna og deres lærere

Lærere og barnehagelærere har som en del av sitt yrkesetiske kompass et ansvar for hva som skjer i møtet med hvert barns unike egenart. Det finnes ingen manual som kan erstatte det.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Plagiering – fusk eller bare uvitende?

- Etisk kildebruk handler om akademisk redelighet og respekt for andres arbeid. Men det er også nødvendig å mestre håndverket akademisk skriving.

Publisert: 16.09.2015 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo