Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Alternativ pedagogikk (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Beate Heide (2)
  • Margrethe Sylthe (2)
  • Ingvil Bjordal (1)
  • Mette Nygård (1)
Fagfellevurdert

Pedagogikkens betydning for foreldres bortvalg av den offentlige skolen

Utdanning har vært sentralt i konstruksjonen av en sosialdemokratisk velferdsstat, og offentlig utdanning har vært et prioritert politisk satsingsområde. Med nyliberale utdanningsreformer har den offentlige skolens innhold endret seg.

Publisert: 04.04.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 2/2025
Fagartikkel

Standhaftighet versus åpenhet

Med utgangspunkt i eventyrpsykologi viser forfatterne av dette essayet at det å være åpen om sin sårbarhet og tilkortkommenhet heller kan ses på som en styrke enn en svakhet.

Publisert: 15.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Eventyrfortelling som hjelp til en sårbar gutt

Dette fagessayet handler om Lars, som har tilbrakt de første tre årene av livet sammen med en mor med rusproblemer. Her beskrives det hvordan eventyrfortelling sammen med gode relasjoner til andre personer som viser barnet ubetinget kjærlighet, kan hjelpe barn til å bearbeide vanskelige følelser – noe som også kan medføre at de etter hvert klarer å regulere adferden sin bedre.

Publisert: 05.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo