Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Omtale (2)
  • Podcast (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (11)
  • Motivasjon (11)
  • Psykisk helse (11)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Skolevegring (3)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Mobbing (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Nord Universitet (2)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • NIFU (1)
  • NTNU (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Børge Holden (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Heidi Raae Vinge (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Jan Erik Andreassen (1)
  • Jan-Ivar Sållman (1)
  • Jørn Kroken (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Svein-Arnt Eriksen (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
  • Ulf Larsen (1)
Podcast

Podkast: Bekymringsfullt skolefravær

Alle er enige om at det er viktig å gå på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen?

Publisert: 13.03.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel

Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen

Et voksende problem i samfunnet er at mange unge sliter med depresjoner. Forskere kan ha funnet et tiltak som forebygger og reduserer depresjon som igjen gjør at ungdommen ønsker å fullføre VGS i større grad.

Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Bekymring over økt fravær i norsk skole

En undersøkelse gjennomført av forskere ved NIFU viser en generell oppfattelse blant skoleledere og skoleeiere av økt fravær i norsk grunnskole og videregående skole. De forklarer den opplevde økningen med brede samfunnstendenser, som økning i barn og unges psykiske helseplager og økt digitalisering, men mener samtidig at skolen kan bidra til å redusere fraværet.

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra NIFU
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel

Forsker på europeisk ungdom som faller utenfor

Mange unge voksne som faller utenfor både arbeid og utdanning har ofte store problemer med å komme seg tilbake. Forskere fra femten land vil finne ut hvilke tiltak som virker og hvilke som ikke virker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Nord Universitet
Podcast

Podkast: − Hvordan kan skolen forebygge psykososiale vansker?

Mange elever synes skolen er utfordrende. Hvordan møter skolen disse elevene? Og hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene?

Publisert: 14.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Hvorfor har grunnskolebarn fravær?

Fraværsproblematikken i videregående skole er godt dokumentert gjennom forskning. Når elevene selv snakker om sitt fravær viser det seg imidlertid at problemet ofte har startet allerede i grunnskolen.

Publisert: 22.08.2021 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

- Einsemd er like farleg som usunn mat

Langvarig einsemd aukar risikoen for dødelege sjukdommar. Forskaren Roger Ekeberg Henriksen seier at vi må ta dette på største alvor.

Publisert: 02.09.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Jentene minst fornøyd, guttene slutter

Langt flere jenter enn gutter sliter med livene sine når de begynner på videregående, ifølge en fersk studie. Hvorfor er det da flest gutter som dropper ut fra skolen?

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra NTNU
Fagartikkel

Skolefravær uten gyldig grunn - Hva er den beste betegnelsen?

Noen barn og unge er borte fra skolen, eller er på skolen uten å delta i undervisning. Dette skjer uten gyldig grunn som for eksempel sykdom eller store sosiale problemer. Fraværet skjer også etter elevens eget valg og ønske; foreldre eller andre hindrer ikke eleven i å gå på skolen. Denne artikkelen drøfter ulike betegnelser på denne atferden.

Publisert: 07.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo