Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (7)
  • Psykisk helse (7)
  • Skolevegring (7)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Mobbing (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Norsk sosiologisk tidsskrift (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Børge Holden (1)
  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Ingvil Bjordal (1)
  • Jan-Ivar Sållman (1)
  • Jørn Kroken (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Mette Nygård (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Trude Havik (1)
  • Ulf Larsen (1)
Podcast

Podkast: Bekymringsfullt skolefravær

Alle er enige om at det er viktig å gå på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen?

Publisert: 13.03.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel

Norske barn og unge trives dårligere og dårligere på skolen

– Dette er ett av områdene i Ungdata der vi ser de største endringene over tid, sier Anders Bakken. Norske ungdommer trives stadig dårligere, flere kjeder seg og skulkingen øker.

Publisert: 01.10.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ensomme elever har økt sjanse for frafall

Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny forskning.

Publisert: 16.05.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Skolevegring og «flukt» fra den offentlige skolen

Er den offentlige skolen som en inkluderende arena i ferd med å forvitre når betingelsene for tilpasset opplæring og spesialundervisning svekkes?

Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Skolefravær uten gyldig grunn - Hva er den beste betegnelsen?

Noen barn og unge er borte fra skolen, eller er på skolen uten å delta i undervisning. Dette skjer uten gyldig grunn som for eksempel sykdom eller store sosiale problemer. Fraværet skjer også etter elevens eget valg og ønske; foreldre eller andre hindrer ikke eleven i å gå på skolen. Denne artikkelen drøfter ulike betegnelser på denne atferden.

Publisert: 07.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo