Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (4)
  • Studieforberedende (4)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Eli Fjeldseth Røys (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Sigrid Ramdal (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
Fagfellevurdert

«Og alle vil se, at da er du bare nederst». En kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av statushierarkier i skolemiljøet

Ungdommers bekymring for egen status blant jevnaldrende er en faktor som kan ha betydning for trygghet i skolemiljøet. Hvordan opplever elever på en videregående skole eventuelle statushierarkier i det sosiale skolemiljøet, og hvordan forholder de seg til disse?

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Paideia 24/2022
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom?

Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagfellevurdert

Den krunglete vegen mot arbeid – om tidlegare elevar på særvilkår

Artikkelen gir innblikk i liva til eit utval unge menneske som, trass vanskar undervegs, alle er i ordinært arbeid. Dei tok til på yrkesfag midt på 1990-talet og er følgde over ein periode på 20 år.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo