Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Rådgivingstjeneste (6)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Psykisk helse (3)
  • Skolevegring (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Autisme (1)
  • Ledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Trude Havik (2)
  • Cecilie I. Lerstang (1)
  • Elisabeth Øverland (1)
  • Heidi Marie Høydal (1)
  • Jo Magne Ingul (1)
  • Karl-Petter Endrerud (1)
  • Kathe Lundahl (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Siw Askheim (1)
  • Stine Løvereide (1)
Fagartikkel

Betydningen av pedagogisk tilrettelegging for elever med spiseforstyrrelser

Artikkelforfatteren deler her kunnskaper og erfaringer knyttet til elever med spiseforstyrrelser og viser hvordan skolen kan være en viktig del av løsningen på veien mot å bli frisk.

Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp?

Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp.

Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel

Tidlig intervensjon ved skolevegring

De fleste tiltak mot skolevegring settes i gang først når fraværet er blitt et alvorlig problem. Gjennom å bruke en tredelt modell som tydeliggjør behovet for tidlig intervensjon, vil man kunne hjelpe den unge før problemet har utviklet seg for langt.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Fritak for opplæringsplikt blir fritak for ansvar

En uklar paragraf i opplæringsloven gjør det mulig å frita sårbare elever for opplæringsplikten, uten at det straks blir satt inn alternative tiltak. Rektorer og ansatte i PP-tjenesten er intervjuet om ulike kommuners håndtering av lovverket.

Publisert: 05.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Mestringskurs for ungdom med autismespekterforstyrrelser i videregående opplæring

Denne artikkelen tar for seg erfaringer fra etablering og gjennomføring av gruppebaserte mestringskurs for videregåendeelever med autismespekterforstyrrelser. Kursene har blant annet hatt som mål å gi ungdommene gode sosiale erfaringer, gi dem innsikt i egne styrker og begrensninger, og gi dem støtte til å mestre utfordrende situasjoner, slik at muligheten for å fullføre videregående opplæring er større.

Publisert: 20.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

Når skolefravær blir et problem

Det finnes mange grunner til at noen elever velger ikke å møte opp på skolen. Derfor er det også mange ulike tiltak som må vurderes når man skal prøve å få eleven tilbake til skolen og undervisningen.

Publisert: 17.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo