Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Blogg (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (6)
  • Religion/etikk/filosofi (6)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)

Artikkelkilde

  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Arun Gosh (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Silje Frydenlund (1)
Podcast

Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen

Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.

Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Blogg

KRLE for de minste elevene – en gullalder for faget?

KRLE er viktig i dagens polariserte samfunn og er en arena hvor elever fra ulike samfunnslag, religioner og livssyn møtes.

Publisert: 03.02.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres

Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene.

Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Er internasjonal uke en eksotisk enkelthendelse eller skaper den felles forståelse?

Forskere har studert hvordan deltakerne opplever internasjonal uke i skolen. – Vi trenger slike møteplasser, mener forfatterne bak studiene.

Publisert: 23.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Kulturarv, tradisjoner og verdier

Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Er det mange måter å være norsk på?

Det religiøse mangfoldet blir ikke godt nok ivaretatt i barnehagen i dag. Den kristne protestantismen blir bekreftet som «den norske felleskulturen», en samfunnskultur i entallsform. Mens andre religioner og kulturer blir privatisert som «hjemmets kultur». Dermed kan det se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.

Publisert: 09.11.2015 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo