Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (14)

Artikkeltema

  • Religion/etikk/filosofi (14)
  • Alternativ pedagogikk (4)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Barnehage (3)
  • Forskning og metode (3)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Læreplaner (3)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (6)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Barn (1)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Geir Skeie (2)
  • Kari Krogstad (2)
  • Ane Malene Sæverot (1)
  • Camilla Angeltun (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Harald N. Løken (1)
  • Jean Bergane (1)
  • Jenny Steinnes (1)
  • Karen Bauer (1)
  • Kari-Mette Walmann Hidle (1)
  • Maria Jordet (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Markus Lindholm (1)
  • Michael Strobelt (1)
  • Stian Sundell Torjussen (1)
Fagfellevurdert

«Det var som en espresso» – erfaringer med undervisning i bevegelse i høyere utdanning

Hvordan er det mulig å gjennomføre en del av undervisningen i bevegelse, og hvordan opplever studenter undervisningen med innlagte bevegelsessekvenser?

Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 2/2024
Fagfellevurdert

Elevenes skjønnsutøvelse – fra myndighetenes intensjoner til lærerens pedagogiske praxis

Muliggjør, aktualiserer og fremmer dagens læreplaner godt begrunnet skjønnsutøvelse hos elevene?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Sanger fra fortiden i en nåtidig krise: dybdelæring, resonans og motstand

Akselerasjon, eller fartsøkning, kan sies å være et kjennetegn ved det moderne samfunnet. Fremfor å reprodusere akselerasjonen bør undervisningen skape rom der elever får erfare at verden kan gi gjenklang. Slik blir det meningsfullt å være i verden og ta aktivt del i den.

Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Norwegian teachers’ understandings of conspiracy theories

Det å reflektere over ulike forståelser av konspirasjonsteorier og hvordan disse former foreslåtte løsninger, er ikke bare fordelaktig, men nødvendig hvis man ønsker å imøtegå konspirasjonsteorier.

Publisert: 24.04.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket

Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for.

Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?

Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Å lære å tenke

Med utgangspunkt i barnehagebarns første begrepsdannelse drøfter artikkelen pedagogiske virkemidler som kan stimulere og veilede dens videre utvikling og bidra til begrepsmessig selvstendighet.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5 | 2019
Fagfellevurdert

Gudommelig gymnastikk – kroppslighetens plass i Rudolf Steiners pedagogiske tenkning

Artikkelen drøfter Rudolf Steiners vektlegging av kroppslighetens betydning i skolen. Beskrivelsene av kroppens betydning for barns danningsprosesser i foredragene blir her drøftet i lys av annen samtidig reformpedagogisk tenkning.

Publisert: 19.09.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5 (2019)
Fagfellevurdert

Levende begreper – et steinerpedagogisk og vitenskapsfilosofisk blikk på begrepslæring

Denne artikkelen er et forsøk på å forstå språkets situasjon ut fra et utvalg nyere vitenskapsfilosofiske posisjoner. Gjennom en filosofisk drøftende tilnærming er intensjonen å bidra til å få frem hva som kan stå på spill, hvorfor det står på spill, og hvordan en konstruktiv og minst mulig reduksjonistisk tilnærming til begrepslæring kan spilles inn.

Publisert: 18.09.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5 (2019)
Fagfellevurdert

Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse

Hva kjennetegner barnehagelæreres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan påvirker dette barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og rutiner? Artikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage.

Publisert: 18.07.2019 Hentet fra Barn (Vol. 37) 2/2019
Fagfellevurdert

Hvordan kan bilder brukes i undervisning?

Økt visuell kompetanse kan bidra til elevers danningsprosess. Bruk av bilder i undervisningen kan skape undring, kritisk tenkning og refleksjon i en tid med falske nyheter og ulovlig deling av private bilder.

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 3/2018
Fagfellevurdert

Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer?

Det å bryte opp hemmende strukturer og rutiner er et sentralt anliggende i kritisk pedagogikk. Nytenkning, kreative prosesser og personlig uttrykk står sentralt i kunstfagene. Denne artikkelen undersøker hvordan en kritisk kunstfagpedagogikk kan bidra i arbeidet med dagens politiske og sosiale utfordringer.

Publisert: 05.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Fagfellevurdert

Mangfoldets utfordringer og muligheter sett gjennom religionsdidaktisk forskning. Et nordisk overblikk

Nyere religionsdidaktisk forskning har bidratt mye til å beskrive hvordan religion og livssyn på komplekse måter veves sammen med andre innslag i barn og unges liv og slik utgjør læreforutsetninger som må tas hensyn til. Det er ikke et harmonisk og idylliserende bilde av mangfoldet som tegnes opp, til tross for at forskningen har en gjennomgående solidarisk holdning til elever og lærere.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Fagfellevurdert

Høytidsmarkering i religiøst mangfoldige barnehager

Artikkelen tar utgangspunkt i hvordan et utvalg barnehager arbeider med prosessmålet om at barn skal utvikle interesse, toleranse og respekt for hverandre i barnehagen, samt bruk av høytidsmarkering og foreldresamarbeid i den forbindelse.

Publisert: 28.03.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 9) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo