Engelsk — Fagfellevurdert Norwegian teachers’ understandings of conspiracy theories Det å reflektere over ulike forståelser av konspirasjonsteorier og hvordan disse former foreslåtte løsninger, er ikke bare fordelaktig, men nødvendig hvis man ønsker å imøtegå konspirasjonsteorier. Publisert: 24.04.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagartikkel Vitenskapen om tegn – en ny inngang til spesialpedagogisk forskning og praksis Forfatteren av denne artikkelen undrer seg over hvorfor det er skrevet så lite om tegnenes betydning (semiotikk) i pedagogisk og spesialpedagogisk faglitteratur. Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagfellevurdert Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema? Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer. Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagartikkel Om levande lærarkunnskap – eit filosofisk essay Det er eit problem at den gjengs talemåten av omgrepet «kunnskap» ikkje reknar med ein levande kunnskap, men refererer til ord og informasjon. Det som gjer ein lærar verkeleg god, er kanskje ikkje mogeleg å uttrykke i ord – eller som teori. Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Omtale Skal forske på trosopplæring og KRLE Med nesten 12 millioner forskningskroner skal Høgskolen i Innlandet lede en studie som skal se på forholdet mellom trosopplæring i trossamfunn og KRLE-undervisningen i norsk skole, for barn og unge fra religiøse minoriteter. Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagartikkel Utdanningsvitskapens positivistiske arv Det finst ein tendens til å tenkje at berre forskarmetodar gir kvalitetssikra kunnskap til skule og lærarutdanning, men vitskap og kunnskap er meir enn berre sanningar om saksforhold uttrykt ved hjelp av bestemte metodar. Arbeidet i klasserommet bør ha sitt grunnlag i eit større vitskapleg mangfald. Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Omtale Kulturarv, tradisjoner og verdier Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter. Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet