Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (8)
  • Barnetrinn (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Skolevegring (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (8)

Artikkelforfatter

  • Marie-Lisbet Amundsen (3)
  • Agathe Backer-Grøndahl (1)
  • Anette Arnesen Grønlie (1)
  • Anne Arnesen (1)
  • Anne Dorthe Tveit (1)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Beate Heide (1)
  • Charlotte Rosenberg (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Elisabeth Øverland (1)
  • Irene Aasen Andersen (1)
  • Jorun Elin Dahl (1)
  • Kathe Lundahl (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Rina Nicolaisen (1)
  • Siw Askheim (1)
  • Stian Orm (1)
  • Thormod Idsøe (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
  • Truls Tømmerås (1)
Fagfellevurdert

Foreldre til barn med autismespekterforstyrringar sine erfaringar kring samarbeid mellom skule og heim

Samarbeidet mellom foreldre og skule er eit viktig tema innan pedagogisk psykologi og har potensielle implikasjonar for organiseringa av tenestetilbodet for familiar for barn med autismespekterforstyrringar.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2024
Fagartikkel

Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp?

Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp.

Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagfellevurdert

Forebyggende hjelpetiltak under korona våren 2020

Denne studien undersøkte hvordan foreldre som mottok et forebyggende foreldrerådgivningstiltak opplevde at koronapandemien og smittevernstiltakene våren 2020 påvirket familien.

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2022
Fagfellevurdert

PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen

Formålet med denne studien var å utforske PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Vi fant at foreldre, barnehageansatte og representanter fra hjelpeapparat opplevde PPT som lite tilgjengelig og at samarbeidspartene ofte var frustrert på grunn av tjenestens fravær.

Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Fagfellevurdert

Skolens møte med elever som strever med skolevegring

Hvordan opplever lærere at skolen møter elever som strever med skolevegring? Artikkelen er basert på intervjuer med lærere i barne- og ungdomstrinnet fra seks fylker i Norge høsten 2019. Funnene viser at det ofte ikke skilles mellom skulk og skolevegring, noe som får konsekvenser for hvordan lærerne møter elever som engster seg for å gå på skolen.

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2020
Fagartikkel

Når skolen svikter

Hvordan opplever foreldre til barn som har vært hjemme fra skolen flere år møtet med skolen? Denne artikkelen viser at de foresatte opplever at skolen legger ansvaret på dem, og at det stilles spørsmål ved deres omsorgsevne.

Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagartikkel

Skolens ansvar for – og elevens rett til et trygt og godt læringsmiljø

Skolens ansvar har historisk sett vært knyttet til undervisning i fag som norsk, engelsk og matematikk. De siste skolereformene har gitt skolen nye oppgaver. I tillegg til det faglige, har skolen fått ansvar for elevenes skolemiljø og trivsel på skolen*. Skolens ansvar omfatter også elevenes skolevei og friminuttene.

Publisert: 14.05.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagfellevurdert

Når skolen blir motstander

Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer,  men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo