Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (8)
  • Samarbeid med hjemmet (8)
  • Barnetrinn (4)
  • Barnehage (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lekser (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (3)
  • NTNU (2)
  • Bedre skole (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (3)
  • Grete Wolden (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Kåre Kverndokken (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Steinar Brandslet (1)
Artikkel

Nesten alle lærte å lese med ny metode

Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller

Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker.

Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?

Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video

Elevene ble dårligere til å skrive på hjemmeskolen

Da koronaen stengte skolene, fikk forskere et uventet eksperiment i fanget: Hvordan påvirket hjemmeskolen skriveferdighetene til de yngste?

Publisert: 16.12.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Førsteklassinger på hjemmeskole skriver brev til læreren

Førsteklassingene ved Vaulen skole skriver brev til læreren sin to ganger i uka når de har hjemmeskole. Det motiverer – og er god skrivetrening!

Publisert: 29.03.2020 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Får barn egentlig bedre språk av å bli lest for hjemme eller viser det arvelighet?

Jeg har ofte utredet barn som har vist seg å ha store språkvansker og i tilbakemeldingssamtalen til foreldre vektlagt betydningen av at de skal lese mer for barnet og snakke mye med barnet. Jeg er vel neppe alene om dette rådet, det er kanskje det mest vanlige rådet til foreldre til barn som strever med språk og lesing.

Publisert: 17.03.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

Lesemiljøet i hjemmet avgjørende for barns leseferdigheter

Barn som sjelden blir lest for og med foreldre som leser lite selv, har dårligere forutsetninger når de begynner på skolen enn andre barn.

Publisert: 22.12.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Leseleksa er mer enn et antall sider

Bruk av leselekser og innholdet i dem diskuteres i mange sammenhenger. Det kan for eksempel dreie seg om synspunkter på leksehjelp på skolen, om foreldremedvirkning hjemme, om leksemengde og tidsforbruk og argumenter for eller imot en leksefri skole. Det er på tide å rette søkelyset mot innholdet i leseleksa. Leselekser gis stort sett hver dag til elever i norsk skole. Det viser blant annet leselekseundersøkelser blant lærere.

Publisert: 15.03.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo