Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (11)
  • Oppvekst og levekår (11)
  • Samarbeid med hjemmet (11)
  • Psykisk helse (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Barnehage (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Barn (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Christian Carlsen (1)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Eric Kimathi (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Karen Marie Moland (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Mariann Enoksen (1)
  • Merete O. Karlsen (1)
  • Tony Burner (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

Unge fra familier med dårlig råd lærer lite om privatøkonomi hjemme

Heller ikke på skolen opplever denne gruppen ungdommer at de lærer nok om økonomi. Det kan koste dem dyrt senere i livet.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Engelsk — Fagfellevurdert

Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers

Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager?

Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagartikkel

Undervisningsressurser for nyankomne elever

Et internasjonalt prosjekt med bidrag fra skoler, museer og lærerutdannere har utviklet en verktøykasse for undervisning av nyankomne barneskoleelever. Her introduseres noen eksempler fra innholdet.

Publisert: 20.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Podcast

Podkast: Fattigdom, ulikhet og barns utvikling

Tusenvis av barn i Norge vokser opp i familier som lever i fattigdom. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene?

Publisert: 02.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage?

Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi?

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker

Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

En flyktningkompetent skole

Norge mottar i disse dager mange barn som flykter fra krigen i Ukraina. Selv om dette er barn fra et utviklet europeisk land som ikke er så ulikt vårt eget, så vil det være forskjeller i kultur og forventninger som skolen må ta høyde for.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Opplevingar og erfaringar med å delta i ein organisert fritidsaktivitet for jenter med minoritetsbakgrunn – «Jentegruppen»

Jenter med minoritetsbakgrunn har lågare deltaking i organiserte aktivitetar enn andre barn. Deltaking i organiserte grupper har fordelar for fysisk, psykisk og sosial utvikling.

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Artikkel

Hvordan skal barna oppdras?

Skal man holde på foreldrenes tradisjoner eller bryte med dem og bli mer som majoriteten i Norge? Dette er et dilemma som ofte melder seg når barn av innvandrere får egne barn å oppdra, viser forskning fra OsloMet.

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barn på krisesenter må ivaretas på skolen

– Lærere som får vite at et av barna i klassen bor på krisesenter, må snakke med barnet om dette. Disse barna lever med stor usikkerhet, og læreren kan hjelpe dem til å føle seg tryggere i skolehverdagen. Det er den klare meldingen fra forsker Sabreen Selvik, som har intervjuet skolebarn som bor på krisesenter.

Publisert: 21.03.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo