Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (11)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (11)
  • Samarbeid med hjemmet (11)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Barnehage (3)
  • Rådgivingstjeneste (3)
  • Motivasjon (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skolevegring (2)
  • Atferd (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)
  • Bedre skole (3)
  • Første steg (2)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Trude Havik (2)
  • Anne Kristine Bergem (1)
  • Beate Heide (1)
  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Charlotte U. Johannessen (1)
  • Elisabeth Øverland (1)
  • Erling Roland (1)
  • Hanne Skjelten Tveit (1)
  • Heidi Wittrup Djup (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Jo Magne Ingul (1)
  • Kathe Lundahl (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Siw Askheim (1)
  • Stine Løvereide (1)
Fagartikkel

Betydningen av pedagogisk tilrettelegging for elever med spiseforstyrrelser

Artikkelforfatteren deler her kunnskaper og erfaringer knyttet til elever med spiseforstyrrelser og viser hvordan skolen kan være en viktig del av løsningen på veien mot å bli frisk.

Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Hvordan møte foreldre når barn er pårørende

Når sykdom og lidelse rammer en familie, vil du kunne hjelpe barna gjennom god støtte til foreldrene. Kunnskap om pårørende barn blir derfor viktig.

Publisert: 04.11.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel

Slik kan du støtte barn som er pårørende

Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel

Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp?

Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp.

Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel

En flyktningkompetent skole

Norge mottar i disse dager mange barn som flykter fra krigen i Ukraina. Selv om dette er barn fra et utviklet europeisk land som ikke er så ulikt vårt eget, så vil det være forskjeller i kultur og forventninger som skolen må ta høyde for.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

Tidlig intervensjon ved skolevegring

De fleste tiltak mot skolevegring settes i gang først når fraværet er blitt et alvorlig problem. Gjennom å bruke en tredelt modell som tydeliggjør behovet for tidlig intervensjon, vil man kunne hjelpe den unge før problemet har utviklet seg for langt.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Mobbing og rehabilitering

Når man setter i gang rehabiliterende tiltak for mobbeutsatte og deres familier, er det viktig å ikke glemme at også andre kan sitte igjen med traumer, for eksempel mobberen og dennes familie. Det er også viktig å se at problemløsning og rehabilitering noen ganger kan bli to sider av samme sak.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Når det umulige skjer – om å leve og å dø

Denne artikkelen tar for seg det alvorlige temaet om når et barn blir alvorlig syk og dør. Temaet blir belyst fra flere synsvinkler både barnets og den aller nærmeste familiens, samt hvordan barnehage og skole bør forholde seg til temaet sykdom og død. Artikkelforfatteren bruker også små utsnitt fra en barnebok hun har skrevet for å eksemplifisere hvordan et barns tanker og følelser kan arte seg i møte med egen sykdom og død.

Publisert: 16.11.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2015
Fagartikkel

Tidlig innsats for barnehagebarn i risiko

Denne artikkelen har undersøkt studenters erfaringer fra en videreutdanning om barn i risiko. Funnene viser at økt kunnskap og arbeidet i veiledningsgruppene har endret studentenes praksis i omgang med sårbare barn og deres foreldre i barnehagen.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagartikkel

Små barn og samlivsbrudd - symptomer og tiltak

Hvilke erfaringer har familieterapeuter med symptomer hos små barn som opplever samlivsbrudd, og hvilke tiltak anbefaler de for norske barnehager. Studien som presenteres her indikerer at barnehagepersonalet har et potensial for å kunne forebygge vansker og hjelpe barn og foreldre som opplever samlivsbrudd.

Publisert: 06.04.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo