Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Studieforberedende (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)

Artikkelkilde

  • Forebygging.no (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Heidi Marie Høydal (1)
  • Håvard Egge (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Karl-Petter Endrerud (1)
  • Mari Finstad Evenby (1)
  • Marja Leonhardt (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Stian Overå (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Mestringskurs for ungdom med autismespekterforstyrrelser i videregående opplæring

Denne artikkelen tar for seg erfaringer fra etablering og gjennomføring av gruppebaserte mestringskurs for videregåendeelever med autismespekterforstyrrelser. Kursene har blant annet hatt som mål å gi ungdommene gode sosiale erfaringer, gi dem innsikt i egne styrker og begrensninger, og gi dem støtte til å mestre utfordrende situasjoner, slik at muligheten for å fullføre videregående opplæring er større.

Publisert: 20.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Kronikk

Ungdom i koronatiden: Resultater fra ungdomsundersøkelse under korona-lockdown

Under korona-pandemien hadde elever over hele landet uker med hjemmeskole og store begrensninger for hva de kunne foreta seg på fritiden. I mai 2020 gjennomførte Kompetansesenter rus – region øst (KoRus-Øst) en spørreundersøkelse som gir innblikk i hvordan ungdom opplevde og håndterte livet under perioden med koronastengte skoler. Et funn som fremstår som spesielt interessant er at ungdommene sov mer og opplevde mindre stress under lockdown enn normalt.

Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Forebygging.no
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Koronatiltakene oppleves mest inngripende for unge

En ny undersøkelse viser at unge mellom 19 og 29 år som hadde mindre sosial kontakt på grunn av koronatiltakene, opplevde lavere livskvalitet enn eldre.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

15 råd til deg som er russeforelder

Har du russ i huset til våren? En psykologspesialist og politiet har 15 råd til deg som er russeforelder.

Publisert: 01.02.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Sterk økning i hasjbruk blant ungdom i Oslo

Tall fra Ung i Oslo 2018 viser at hasjbruken blant osloungdom har økt markant siden 2015. Bruken er størst på vestkanten.

Publisert: 19.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo