Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Klima og bærekraft (11)
  • Samfunnsfag og historie (11)
  • Naturfag (6)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Læreplaner (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Ledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Acta Didactica (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Titan.uio.no (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Astrid T. Sinnes (2)
  • Birgitte Bjønness (1)
  • Bjarne Røsjø (1)
  • Christoffer C. Eriksen (1)
  • Erik Knain (1)
  • Erling Krogh (1)
  • Ingerid S. Straume (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Lars-Henrik Paarup Michelsen (1)
  • Linda Jolly (1)
  • Markus Lindholm (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Trude Haugseth Moe (1)
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling. En kritisk undersøkelse

Språkfiguren bærekraftig utvikling er i dag blant de mest brukte på tvers av kultur, og dukker opp i nær sagt hver eneste diskurs om samfunn og miljø. Hva skal bærekraftig utvikling egentlig bety? Det er viktig å drøfte, all den tid formuleringen er så utbredt og assosieres med så mye håp.

Publisert: 10.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Artikkel

Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko

Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Hvor mye mikroplast finnes det egentlig i havet?

Det var én av tingene ungdomsskoleelevene lurte på da de fikk møte forskere fra UiT og Framsenteret for å lære om forskning på plastforsøpling av havet.

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Miljøforsker tror ikke på økokalypsen

– Økologi er ikke en ideologi, en religion eller et politisk program – men et realfag som handler om å beskrive, forstå og forutsi naturens gang. Og den vitenskapen forteller oss at det faktisk går bedre og bedre på mange miljøområder, sier professor Geir Hestmark.

Publisert: 03.09.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: fra big ideas til store spørsmål

Det er tvilsomt om fokusering på «big ideas» og kjerneelementer i fagene vil lede til en tverrfaglig, systemisk forståelse og kompetanse som er nødvendig for å leve bærekraftige liv i framtidens samfunn. Denne artikkelen foreslår at man heller tar utgangspunkt i det vi lurer på i dag.

Publisert: 10.10.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling: Utforskende arbeidsmåter

Gjennom utforskende arbeidsmåter får elevene selv en mulighet til å identifisere og utforske relevante problemer og finne gode løsninger. Slik kan skolen bidra til å gi barn og ungdom håp til framtiden og vise at en innsats fra hver enkelt nytter og er nødvendig.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Hvordan formidle klimaproblematikken til elever – uten at de skal miste motet

Det er ikke nødvendigvis slik at elever må bombarderes med katastrofetall når man skal undervise dem om bærekraftig utvikling. Fakta som viser at det kan være mulig å få kontroll på utviklingen kan formidles — uten at man bagatellisere problemene vi står oppe i.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling på timeplanen: Tenk skolehage!

Dersom barn og unge får høre at de først og fremst er til skade for naturen, så vil det neppe bidra til aktivt engasjement. Skolehagen er et positivt alternativ der barna kan få erfaringer og utvikle holdninger gjennom å samhandle med naturen.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling som samfunnsfaglig tema

Bærekraftig utvikling skal bli ett av tre hovedområder i fremtidens skole. Dessverre kan det se ut til at det er en snever forståelse av begrepet som ligger til grunn, med vekt på utvikling av nye teknologier. Dersom vi skal ha en realistisk mulighet til å nå FNs bærekraftsmål, må samfunnsfaget få en viktigere rolle.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Styring av skolen i møte med klimaendringer

I denne artikkelen ser forfatterne på to globale styringsinitiativ og deres effekt for skolens evne til å forberede elever til et liv i en tid med store klimaendringer. Det ene initiativet er FNs tiår for utdanning for bærekraftig utvikling, det andre er OECDs PISA-program. Mens forskning viser at PISA-programmet har hatt stor påvirkning på skolen, har FNs tiår for bærekraftig utvikling kun i liten grad påvirket skolen. Forfatterne viser her hvilke konsekvenser det kan få for elevene at OECD har påvirket skolen mer enn FN. Mye tyder på at elevens muligheter til å møte en fremtid med klimaendringer vil bli svekket.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo