Artikkel Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn var invitert med som «forskningsassistenter». Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Jobber sammen for barnas beste – Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka. Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage? Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter. Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mer læring og mindre skole i barnehagen Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek. Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel På leit etter læringsmiljøet i barnehagen "Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring." Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva er sosial kompetanse? Hva er sosial kompetanse og hva kan barnehagen gjøre for å fremme barns sosiale kompetanse? Publisert: 07.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Forebygging av aggresjon i barnehagen Negativ atferd mellom barn i barnehage og mellom elever i skolen er dessverre noe som kan skje, og er svært destruktivt for alle parter. Men hvordan utvikles aggresjon, og hvordan kan det forebygges? Publisert: 22.10.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret