Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (28)

Artikkeltema

  • Barnehage (28)
  • Samspill og relasjoner (28)
  • Lek (10)
  • Psykisk helse (5)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Atferd (3)
  • Forskning og metode (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Læreplaner (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Stress (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (23)
  • Spesialpedagogikk (5)

Artikkelforfatter

  • Kirsten Flaten (4)
  • Ingvild Åmot (3)
  • Christine B. Østbø Munch (2)
  • Nina Sælen (2)
  • Petter Ruenes Jensen (2)
  • Annette Kristoffersen Winje (1)
  • Audun Rosslund (1)
  • Bente Storm Mowatt Haugland (1)
  • Borgunn Ytterhus (1)
  • Bushra Fatima Syed (1)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Christina Roskaritz (1)
  • Gro Nærø (1)
  • Ivar Selmer-Olsen (1)
  • Jarand Øvreengen Røneid (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kathrine B. Krogenæs (1)
  • Kenneth Stensen (1)
  • Kristine Madsen (1)
  • Liv Ingrid Aske Håberg (1)
  • Liv Torunn Grindheim (1)
  • Malene Gunnæs Aasen (1)
  • Marianne Ree Særheim (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Merete Sillesen (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Màre Helander (1)
  • Nina Karin Hove (1)
  • Ruth Ingrid Skoglund (1)
  • Sarita Kristine Paasche Saksvik (1)
  • Sigrid Fredheim Finstad (1)
  • Siri Jung Ødeby Andersen (1)
Fagartikkel

Lek med ord er et gullkantet kinderegg

Utforskende samtaler med barn om ord kan være som et kinderegg – du får oppfylt tre ønsker på én gang.

Publisert: I går Hentet fra Første steg 1/2025
Fagartikkel

Kunst er å la barna løpe

Jeg tror mange kan ha et for snevert syn på hva kunst er eller kan være. Kunst kan være å la barna få løpe rundt en benk.

Publisert: 11.06.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen

Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen.

Publisert: 13.03.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Stemmen din kan påvirke barnas språkutvikling

Ny studie viser en sammenheng mellom akustiske trekk ved foreldres stemme og tidlig språkutvikling hos 1,5-åringer.

Publisert: 22.09.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagartikkel

Fem tips til god språkstimulering i barnehagen

Å snakke med barn om det de er opptatt av, og å bruke mange og varierte ord sammen med barna er to av fem måter å støtte barns språklæring i barnehagen på.

Publisert: 15.06.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagartikkel

Læring i barnehagen – er det så nytt?

Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagartikkel

Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute?

Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Fagartikkel

Sinte barn er ikkje unormale

Eg er meir uroleg for bruk av programmet Dei utrulege åra enn om toåringar får raserianfall.

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Fagartikkel

Barn med språkforstyrrelser og et godt språkmiljø i barnehagen for alle barn

Henvisninger av barnehagebarn til PP-tjenesten dreier seg ofte om bekymring for barnets språkutvikling. Forfatteren av denne artikkelen har mange års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjør her rede for ulike språkforstyrrelser og hvordan barnehagen kan legge til rette for et godt språkmiljø for alle barna, og spesielt for de barna som trenger ekstra utredning og tiltak knyttet til språkutviklingen.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagartikkel

Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser

Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet.

Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Me må diskutere danning i barnehagen

Danning i barnehagen er langt meir enn god bordskikk og gode manerar. Det er også å leggje til rette for barnas utforsking og nysgjerrigheit.

Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Første steg 3/2021
Fagartikkel

Du kan oppdage barn med problemer tidlig

Barnehageansatte kan redde barn med atferdsproblemer fra å ende opp som kriminelle, mener voldsforsker. Vær oppmerksom på disse risikofaktorene.

Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Humor som demokratisk verktøy

Humor er en viktig måte for barn å gjøre seg hørt og forstått på i barnehagen.

Publisert: 01.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling

Barn som tøyer grenser, mangel på personale og tidspress gjør at barnehageansatte blir sinte, ifølge ny studie. Hvordan de ansatte takler eget sinne, er viktig for relasjonen til barna og den profesjonelle utviklingen.

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst

I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Fagartikkel

Barnehageansatte kan stole på «magefølelsen»

Er barnehageansatte bekymret for et barn, er det stor sannsynlighet for at barnet strever psykisk i større eller mindre grad, viser studier.

Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Første steg 3/2021
Fagartikkel

Spesialpedagogikk i barnehagen – metoder og tilnærminger

Denne artikkelen presenterer metoder og tilnærminger som kan brukes i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Forfatteren belyser hvordan holdninger og verdisyn påvirker prosesser knyttet til samarbeid og tidlig intervensjon.

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel

Samiske barnehager kan fremme barns livsmestring

Skal samiske barn oppleve livsmestring, må barnehagen gjenspeile barnas kultur og språk og skape sammenheng mellom hjemmets oppdragelse og pedagogikken.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Ta glede og humor på fullt alvor

Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek.

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo