Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (8)
  • Samspill og relasjoner (8)
  • Barnehage (3)
  • Læreplaner (3)
  • Digitalisering (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Audhild Norendal (1)
  • Audun Mollan Kristoffersen (1)
  • Brit Johanne Eide (1)
  • Grete Nordvik (1)
  • Heidi Øvereng Bjøntegaard (1)
  • Knut Tore Sælør (1)
  • Kristin Danielsen Wolf (1)
  • Marianne Undheim (1)
  • Marit Alvestad (1)
  • Nina Winger (1)
  • Odin Fauskevåg (1)
  • Rolf Sundet (1)
  • Ruth Kjærsti Raanaas (1)
  • Sidsel Sverdrup (1)
  • Trude Klevan (1)
Fagfellevurdert

Vil læreplanen bidra til danning av elevane?

Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald.

Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen

Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre.

Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagfellevurdert

Ungdom og deltakelse i psykisk helsefremmende arbeid

Norske kommuner har et ansvar for å fremme helse og trivsel blant barn og unge. Derfor har kommunene behov for mer kunnskap om hvordan fremme psykisk helse i den unge befolkningen. Kommunale ledere kan ha en nøkkelrolle i dette arbeidet.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2021
Fagfellevurdert

Mulighetsrom i møte mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring i grunnskolen

Hvilke muligheter innenfor inkludering og estetisk tilnærming til læring kan skapes når nasjonale og internasjonale styringsdokumenter for skolen leses på tvers og underbygges av eksisterende fag og forskningsteori?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 1/2020
Fagfellevurdert

Ensretting, standardisering og kunnskapsbasert praksis – autoetnografi som motstand?

Artikkelen introduserer forskningsmetoden autoetnografi og diskuterer metoden i lys av begrepet «evidensens tid» og bruken av randomiserte, kontrollerte studier som den metodiske ryggraden i dette evidensbegrepet innenfor helse- og sosialfag.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 2) 2/2019
Fagfellevurdert

Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen

I hvilken grad har barn under tre år muligheter til å erfare livskvalitet i ulike gruppetyper – og blir barna møtt som uerstattelige deltakere i et barnefellesskap?

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 2019 (Temanr.)
Fagfellevurdert

Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk

Etter innføringen av Kunnskapsløftet har eksamensskrivingen gått fra å bli forstått som et individuelt prosjekt i L97 til å bli definert som et kollektivt prosjekt.

Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert

Danningsbegrepet i barnehagenes årsplaner – en diskursanalytisk tilnærming

Denne artikkelen viser at det er utfordrende for barnehagene å fortolke og konkretisere danningsbegrepet i årsplanene.

Publisert: 03.12.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo