Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Anna Aase Ugland (1)
  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Kristin Knudsen Håvik (1)
  • Rune Kvalsund (1)
Fagartikkel

Lærere som mobber elever

Denne artikkelen bygger på en kvalitativ undersøkelse der seks grunnskoleelever har beskrevet sitt møte med lærere som de opplevde krenket og mobbet dem. Flere av dem ble i tillegg også mobbet av medelever.

Publisert: 08.11.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Fagartikkel

Å se seg selv i Den andres øyne – en profesjonell jakt etter seg selv

Denne teksten er et faglig, personlig essay om det å bruke sine egne opplevelser og erfaringer, og de følelsene disse vekker hos en selv, for bedre å forstå både seg selv og andre.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel

Er det ART dei treng? – tiltak i skulen for å hjelpe elevar med utfordrande åtferd

Forfattaren av denne artikkelen er barnevernpedagog og har jobba mange år med ulike tiltak overfor elevar med utfordrande åtferd. Her deler ho erfaringar med bruk av ulike metodar og verktøy, blant anna metoden Aggression Replacement Traning (ART). Artikkelfortattaren er spesielt opptatt av det arbeidet som må gjerast for å endre årsakene til at eleven viser ufordrande åtferd, før ein eventuelt forsøker å trene eleven til å fungere annleis.

Publisert: 28.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagartikkel

Sosial læring: Funksjonshemma unge eller funksjonshemmande skular?

Kva vi blir til som menneske er i stor grad avhengig av kva arenaer vi har tilgang til og kva samhandling vi får høve til å gjere. Ein tradisjonstung tanke er at dette på avgjerande vis er avhengig av kva føresetnader den enkelte unge har. I våre forskingsprosjekt om særvilkårselevar og sårbare unge i vidaregåande skule har vi erfart at dette spørsmålet har eit samansett svar med viktige forklaringsfaktorar også frå skulen som organisasjon.*

Publisert: 06.11.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo