Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (9)
  • Samspill og relasjoner (9)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Lesesenteret (2)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Audhild Norendal (1)
  • Dag Roaldset (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Knut Omholt (1)
  • Marianne Takvam Kindt (1)
  • Mathilde Bjørnset (1)
  • Monica Gundersen Mitchell (1)
  • Nora Valen (1)
  • Roy-Morten Østerbøl (1)
Artikkel

Vil bygge sterkere undervisningskultur

Flere av årets meritterte undervisere var samlet i Forskningsparken, hvor kunnskap og erfaringer ble delt gjennom forumet Pedagogisk akademi.

Publisert: 28.11.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker

Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsker Monica Gundersen Mitchell. Hun oppfordrer lærere til å lese høyt på ungdomsskolen.

Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse?

Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser.

Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021
Blogg

La dei eldste elevane lese for dei yngste

Litterære møter på tvers av alder er ein meiningsfull aktivitet som har fordelar både for dei eldste og dei yngste, skriv Monica G. Mitchell.

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Podcast

Hvordan kan teknologi hjelpe lærere og elever med å få til gode samtaler i klasserommet?

Forskere har i over ti år samarbeidet med lærere og elever for å utvikle den digitale mikrobloggtjenesten Samtavla. Gratistjenesten hjelper elever og lærere med å få til enda bedre samtaler i klasserommet.

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Alvorlige mangler ved kartleggingsinstrumenter i norsk skole

– Lærerne som skal vurdere og tilrettelegge for barns læring og utvikling i lesing og sosiale ferdigheter har i stor grad basert seg på kartleggingsinstrumenter uten dokumentasjon av hvilken kvalitet de har, sier stipendiat Anne Arnesen ved Institutt for spesialpedagogikk. Dette har foregått i årevis uten at noen nødvendigvis har tenkt over det.

Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Norskeksamen i lys av skolens danningsoppdrag

Norskfaget skal legge vekt på personlig vekst og danning – samtidig som det skal være et praktisk kommunikasjonsog ferdighetsfag. Men en gjennomgang av oppgavetekster gitt til norskeksamen tyder på at fagets vekt på nyttehensyn får stadig større vekt, mens elevens individuelle danning kommer i bakgrunnen.

Publisert: 26.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Sosial og emosjonell læring - Med maske som metode

Behovet for å styrke elevenes sosiale og emosjonelle utvikling er erkjent, men hva en slik styrking skal bestå i, er ikke nødvendigvis klart. Denne artikkelen gir en introduksjon til innholdet i og forholdet mellom det sosiale og det emosjonelle. Et opplegg i videregående skole for å utvikle elevenes refleksjon omkring viktige faktorer i sosial og emosjonell kompetanse blir beskrevet.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Fagartikkel

Den sjette grunnleggende ferdighet: Sosiale ferdigheter

Skolens plandokumenter legger vekt på at læreren skal bidra til å utvikle elevenes sosiale kompetanse, men i praksis blir dette arbeidet nedprioritert til fordel for å utvikle elevenes faglige kompetanse. En mulighet er å innføre sosiale ferdigheter som en sjette grunnleggende ferdighet. Argumentet er at sosiale ferdigheter er like viktig som å lese, regne og skrive.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo