Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (9)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Samspill og relasjoner (9)
  • Psykisk helse (4)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Høgskulen på Vestlandet (2)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Erik Engblad (1)
  • Gro Anita Kåsa Poulsen (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Lena Andresen (1)
  • Lene Dahle Olsnes (1)
  • Marika Vartun (1)
  • May Olaug Horverak (1)
  • Migle Helmersen (1)
  • Tove Takvam Uglum (1)
  • Vilde Bjørnødegård (1)
  • Willy Aagre (1)
  • Øyvind Hellang (1)
Fagfellevurdert

CVidere - Et helsefremmende og arbeidsrettet tiltak for ungdom i sårbare livssituasjoner

Det har over tid vært en bekymringsfull økning av unge i Norge som strever med psykiske vansker. Helsedirektoratet har satt i gang et nasjonalt program for å styrke kommunenes arbeid med psykisk helse og rusforebygging. Et tiltak er CVidere, der ungdom i sårbare livssituasjoner får mulighet til å delta i lønnet arbeidsaktivitet, i kombinasjon med gruppesamlinger.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Artikkel

Elever som strever i skolen må bli tatt på alvor

En del elever blir sjelden lyttet til i skolen. Det er gjerne de som strever med å lære, er utagerende eller de som er veldig sjenerte. Lærere har et særlig ansvar for å lytte til akkurat disse elevene, sier forsker.

Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

KRAFT – en modell for å fremme elevenes stemme

For at elever i skolen skal oppleve hvordan de selv kan ta egne og bevisste valg, må elevens stemme bli hørt. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan KRAFT-modellen kan brukes til å få oversikt over alle deler av elevens skoleliv for så å kunne fremme elevens skolelivskvalitet.

Publisert: 11.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagfellevurdert

Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv

Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra?

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Kronikk

Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen

DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen.

Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering

En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet.

Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

Livsmestring inn i skolen – hva nå?

Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen?

Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Vil gi lærarar kompetanse i å arbeide med livsmeistring

Solrun Samnøy, høgskulelektor og stipendiat, har utvikla kompetansehevingstiltaket «KLAPP – opplæring av lærarar om positiv psykisk helse».

Publisert: 17.11.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

- Einsemd er like farleg som usunn mat

Langvarig einsemd aukar risikoen for dødelege sjukdommar. Forskaren Roger Ekeberg Henriksen seier at vi må ta dette på største alvor.

Publisert: 02.09.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo