Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Motivasjon (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Bente Opheim (1)
  • Gro Anita Kåsa Poulsen (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Jon Arne Løkke (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Martin Skogheim (1)
  • May Olaug Horverak (1)
  • Migle Helmersen (1)
  • Per Egil Mjaavatn (1)
  • Per Frostad (1)
  • Reidun Faye (1)
  • Stian Orm (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
  • Øyvind Hellang (1)
Fagfellevurdert

CVidere - Et helsefremmende og arbeidsrettet tiltak for ungdom i sårbare livssituasjoner

Det har over tid vært en bekymringsfull økning av unge i Norge som strever med psykiske vansker. Helsedirektoratet har satt i gang et nasjonalt program for å styrke kommunenes arbeid med psykisk helse og rusforebygging. Et tiltak er CVidere, der ungdom i sårbare livssituasjoner får mulighet til å delta i lønnet arbeidsaktivitet, i kombinasjon med gruppesamlinger.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Engelsk — Fagfellevurdert

“I Stay Because of My Students”: Urban Lower Secondary School Teachers’ Experiences of Belonging at Work

Hva er viktig for at lærere på ungdomsskoler i byer skal ha en følelse av tilhørighet på jobben, og hvordan påvirker elev–lærer-relasjonen denne opplevelsen?

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Fagfellevurdert

Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?

Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue.

Publisert: 13.09.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 4/2022
Fagfellevurdert

Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv

Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra?

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Fagfellevurdert

Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning

I norske styringsdokument for høgre utdanning ligg det ei forventning til at mentorordningar skal bli utvikla i større skala og bidra til kvalitetsarbeidet til universitet og høgskular.

Publisert: 28.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert

Tanker om å slutte på videregående skole - Er ensomhet en viktig faktor?

Denne artikkelen bygger på data fra et prosjekt som omfatter 1880 elever i første klasse i videregående skole i Sør-Trøndelag. Hvilke tanker har disse elevene om å slutte på skolen, og hvilke faktorer kan være med på å prege disse tankene?

Publisert: 02.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagfellevurdert

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring - Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?

Denne artikkelen har sett på overgangen til videregående skole. Den viser at ungdommer med innvandringsbakgrunn oftere opplever nedgang i skoletrivsel, redusert konsentrasjon/engasjement, svekket akademisk selvbilde, nedgang i antall nære venner man kan betro seg til og nedgang i sosial støtte fra lærer, enn unge med norskfødte foreldre.

Publisert: 30.04.2013 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 13, 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo