Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (3)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (7)
  • Norsk som andrespråk (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Barn (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Charlotte H. H. Hancock (1)
  • Gunnar Magnus Eidsvåg (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Karen Marie Moland (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Mariann Enoksen (1)
  • Marianne Takvam Kindt (1)
  • Mathilde Bjørnset (1)
  • Merete O. Karlsen (1)
  • Nora Valen (1)
  • Trude Haugseth Moe (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
  • Vigdis Glømmen (1)
Fagfellevurdert

Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen

Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst.

Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Artikkel

Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme

Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien?

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert

Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse?

Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser.

Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021
Artikkel

Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever?

Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe kritiske. Kan snarere føre til å opprettholde segregering enn å skape inkludering, viser funnene i en ny undersøkelse.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary Teachers’ Experiences Promoting Belonging and Engagement in Culturally Diverse Classrooms

Hvilke erfaringer har lærere med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole?

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Fagfellevurdert

Opplevingar og erfaringar med å delta i ein organisert fritidsaktivitet for jenter med minoritetsbakgrunn – «Jentegruppen»

Jenter med minoritetsbakgrunn har lågare deltaking i organiserte aktivitetar enn andre barn. Deltaking i organiserte grupper har fordelar for fysisk, psykisk og sosial utvikling.

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Artikkel

Forskning og eksempler på integrering i lokalsamfunnet

Hvordan skape gode inkluderende møteplasser og gjøre ulike idretts- og aktivitetstilbud mer tilgjengelige for alle? Forskningsprosjektet Cit-egration utforsker innovasjon i integrering i norske mangfoldige byer.

Publisert: 17.09.2021 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo