Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Praktiske og estetiske fag (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Klasseledelse (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Julie Lucie Liljeroth (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Ole Kristian Herwell (1)
  • Sonja Balci (1)
Artikkel

Vi kan overhøre mange lyder, men ikke stemmen

Oppmerksomheten vår har en grense som gjør at vi ikke får med oss alle lyder. Ny forskning tyder likevel på at vi alltid får med oss menneskestemmen.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Du må lære å feile for å bli kreativ

Frykt for å mislykkes og for høye forventninger blokkerer det kreative arbeidet.

Publisert: 07.12.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Estetisk oppdragelse, medbestemmelse og demokrati – et kunstprosjekt

Denne artikkelen viser at dersom elevene blir involvert og får en stemme i et kunstprosjekt, opplever de resultatet som mer relevant, interessant og aktuelt.

Publisert: 22.05.2019 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Fagartikkel

Undervisningens estetiske dimensjon - Om å våge å ta i bruk det uforutsigbare

Dagens skole tenderer mot å legge vekt på det målbare, samtidig som man nedprioriterer følelser og sosiale relasjoner. Her rettes søkelyset mot undervisningens estetiske dimensjon: å erkjenne gjennom sansemessig opplevelse der følelsene spiller en sentral rolle. Det estetiske rommer en helhetsforståelse av det å være menneske og kan være et alternativ til en mer ferdighetsorientert pedagogikk.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo