Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Motivasjon (2)
  • Skolevegring (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Anna Aase Ugland (1)
  • Beate Heide (1)
  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Leiv Danielsen (1)
  • Rina Nicolaisen (1)
  • Trude Havik (1)
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Karakterjag på kompetansemålskolen

Noen elever opplever kravene om å prestere og nå resultatmål i de enkelte fagene som så vanskelig at de utvikler angst og depresjon. Forfatterne av denne artikkelen etterlyser at man heller bør fokusere mer på nyere forskning som har et mer helhetlig syn på barnet og viktigheten av relasjonelle faktorer. Elevene trenger å bli sett for den de er, ikke bare for det de kan.

Publisert: 21.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel

Å se seg selv i Den andres øyne – en profesjonell jakt etter seg selv

Denne teksten er et faglig, personlig essay om det å bruke sine egne opplevelser og erfaringer, og de følelsene disse vekker hos en selv, for bedre å forstå både seg selv og andre.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel

Mobbing og oppdragelse

Er kunnskapen og praksisen i barnehage og skole god nok for å forebygge og stoppe forekomst av mobbing og krenkende atferd? Artikkelforfatteren påpeker her at riktig hjelp til foreldre med store omsorgsutfordringer ofte ikke blir gitt tidlig nok, og derfor kan medvirke til krenkelser barn imellom. I disse tilfellene kan det være viktig å tenke annerledes både i intervensjonsfasen og oppfølgingsarbeidet i mobbesaker. Artikkelen retter seg i første rekke mot pedagogisk personale, både i barnehage og skole, men er også relevant for ansatte i skolehelsetjenesten og barneverntjenesten.

Publisert: 18.10.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo