Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Norsk (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Audhild Norendal (1)
  • Beate Goldschmidt-Gjerløw (1)
  • Camilla Gudmundsdatter Magnusson (1)
  • Hans Christian Arnseth (1)
  • Henriette Hogga Siljan (1)
  • Hilde Vere Hilmarsen (1)
  • Martin Skogheim (1)
Fagfellevurdert

Livsmestring i norskfaget: Hvordan forstår og tilrettelegger norsklærere for livsmestringsarbeid i klasserommet?

I overordnet del av Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 er folkehelse og livsmestring løftet frem som ett av tre nye tverrfaglige temaer. Det er imidlertid uttrykt usikkerhet rundt hvordan særlig livsmestring skal forstås og operasjonaliseres.

Publisert: 01.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

“I Stay Because of My Students”: Urban Lower Secondary School Teachers’ Experiences of Belonging at Work

Hva er viktig for at lærere på ungdomsskoler i byer skal ha en følelse av tilhørighet på jobben, og hvordan påvirker elev–lærer-relasjonen denne opplevelsen?

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Fagfellevurdert

Livet på Instagram - Ungdoms digitale forlengelser av sosiale relasjoner og vennskap

Denne artikkelen handler om hvordan ungdommer skaper seg selv, håndterer vennerelasjoner og kommuniserer med hverandre både visuelt og skriftlig på Instagram.

Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 17) 1/2017
Fagfellevurdert

Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk

Etter innføringen av Kunnskapsløftet har eksamensskrivingen gått fra å bli forstått som et individuelt prosjekt i L97 til å bli definert som et kollektivt prosjekt.

Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo