Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (14)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (14)
  • Klasseledelse (3)
  • Mobbing (3)
  • Barnehage (2)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (6)
  • forskning.no (3)
  • Gode barnehageliv (2)
  • Lesesenteret (2)
  • Læringsbloggen (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Greve (2)
  • Hilde Margrethe Hegna (1)
  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Monica Gundersen Mitchell (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Natalia Kucirkova (1)
  • Per Bjørnar Grande (1)
  • Per Henning Uppstad (1)
  • Randi M. Sølvik (1)
  • Silje Frydenlund (1)
  • Stine Sævik (1)
  • Tove Flack (1)
Blogg

Hva skal til for at internett blir trygt og tilrettelagt for barn?

For den neste generasjonen av internettbrukere er det viktig at vi alle er mer bevisste på valgene vi tar.

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

KRLE for de minste elevene – en gullalder for faget?

KRLE er viktig i dagens polariserte samfunn og er en arena hvor elever fra ulike samfunnslag, religioner og livssyn møtes.

Publisert: 03.02.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

La dei eldste elevane lese for dei yngste

Litterære møter på tvers av alder er ein meiningsfull aktivitet som har fordelar både for dei eldste og dei yngste, skriv Monica G. Mitchell.

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Kampen mot konkurranse i skolen

Kan en konkurransebasert skole være positivt for læring?

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen?

For noen år siden hadde jeg aldri trodd at jeg skulle si at vi skulle slutte å snakke om vennskap i barnehagen. Det var da jeg hørte om at noen barnehager opererte med vennskapsgaranti, at jeg begynte å lure.

Publisert: 03.01.2022 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Ny artikkel: Hva er eksekutive funksjoner og er det viktig for utvikling av leseferdigheter?

Eksekutive funksjoner er en samlebetegnelse på en rekke ferdigheter som blant annet arbeidsminne, selvregulering, oppmerksomhets- og atferdskontroll.

Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Runddansen mellom relasjonar og læring

Me må slutte å skilje mellom relasjonsbygging og fagformidling. Runddansen mellom relasjonar og læring er tett. Trinna blir satt frå første dag, men dansen held fram gjennom heile skuleløpet.

Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Øyne i nakken og ett på hver finger – om å «se» elever og «lytte» med kroppen

Å «se» elever innebærer mer enn å se. Kanskje handler det om noe sanselig og kroppslig som kan trenes og som er nært knyttet til læreren som person?

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Kva har spisefri med framtida å gjere?

Danning er minst like viktig som utdanning i skolen i framtida. Sosialisering og kommunikasjon er stikkord. Likevel brukar vi spisefri, måltidet, til passiv skjermtitting. Der òg.

Publisert: 20.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Har du et trygt og godt skolemiljø?

Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

Publisert: 04.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Russetiden – en opplevelse av tilhørighet?

Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet?

Publisert: 27.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen

Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Hvert menneske er unikt og tilhører en intersubjektiv verden

Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn

En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom.

Publisert: 17.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo