Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Lekser (4)
  • Selvregulering (4)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motorikk (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Aasfrid Tysvær (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Siri Hovda Ottesen (1)
Blogg

Stemmer det at 10 000 timers øvelse gjør mester?

"En angivelig forskningsbasert påstand som gjentas i selvhjelpsbøker, er at talent forklarer lite variasjon i prestasjoner på høyt nivå, det er målrettet innsats er avgjørende. Men er stemmer dette egentlig og hva slags forskning er det i så fall basert på?"

Publisert: 06.01.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

Slik øver du riktig

Nå vet vi mer om hvordan vi blir skikkelig gode til noe. Dette er spesielt nyttig for dem som arbeider med utvikling av ferdigheter og kunnskapsutvikling. Og for foreldre.

Publisert: 20.07.2017 Hentet fra NTNU
Fagartikkel

Fort ferdig eller lurt lest? - En undersøkelse om lekselesing i ungdomsskolen

En undersøkelse viser at lekselesing ikke var en integrert del av lesestrategiopplæringen til ungdomsskoleelevene som ble spurt. Muligheten til å la lekselesingen være en ressurs i arbeidet med å selvstendiggjøre elevenes strategibruk, ble ikke utnyttet. Et annet funn var at tekstene i lærebøkene i naturfag kun krever lesekompetanse på et lavt nivå. De fleste elevene trenger mer utfordrende tekster i fagene dersom de skal utvikle lesekompetansen sin.

Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Artikkel

- For mye individuelt arbeid

Ungdomsskoleelevene mangler opplæring i å være selvregulert når det gjelder arbeidsplaner og muntlig framføring.

Publisert: 16.12.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo