Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (8)
  • Selvregulering (8)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Læreplaner (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lek (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (2)
  • Claudia Lenz (1)
  • Erik Nordgreen (1)
  • Frank Egeland (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Forskningskafe

Selma Therese Lyng om lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Hva er årsakene til at elever mobber? Og hvilke strategier har lærere tilgjengelig i møte med mobbingen?

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver

Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer.

Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Skolens bidrag til forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme

Det finnes ingen fasitsvar og ferdige oppskrifter for hvordan skolen kan bidra til å hindre at enkelte radikaliseres og begår voldelige handlinger. Likevel ser man at mye kan avverges, dersom skolen sørger for at eleven opplever tilhørighet og får ta del i et konstruktivt samspill med andre.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Blogg

Ny artikkel: Hva er eksekutive funksjoner og er det viktig for utvikling av leseferdigheter?

Eksekutive funksjoner er en samlebetegnelse på en rekke ferdigheter som blant annet arbeidsminne, selvregulering, oppmerksomhets- og atferdskontroll.

Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

Hvor flinke er norske femtenåringer til å løse problemer gjennom samarbeid?

Svaret er «ikke så verst» ifølge ny studie. Men samtidig advarer forskerne mot å ta elevers samarbeidsferdigheter for gitt.

Publisert: 03.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Livsmestring: «kunsten å løfte seg selv etter håret»

Evnen til å mestre egne liv settes nå definitivt på prøve for barn og unge i skoler og barnehager. Idealene nærhet og kontakt byttes ut med avstand og unngåelse. Isolasjon og karantene er blitt hverdagsliv for flere.

Publisert: 17.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

"Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring."

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo