Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Selvregulering (6)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Uniped (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Bendik Brekke Thorfinnsson (1)
  • Geir Martinussen (1)
  • Gunn Elisabeth Søreide (1)
  • Hanne Riese (1)
  • Henrik Herrebrøden (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Ingar Mehus (1)
  • James Gray (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Line Hilt (1)
  • Markus Lindholm (1)
Fagfellevurdert

Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer

Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer?

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Fagfellevurdert

Selvregulering som pedagogisk formål: Diskursive fornyelser i «Fremtidens skole»

Gjennom en diskursanalyse av Ludvigsen-utvalgets utredning Fremtidens skole (NOU 2015: 8) viser vi hvordan forventningene til fremtidens elever rammes inn av både danningsorienterte og nyliberale diskurser.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk vol. 6/ 2020
Fagfellevurdert

Å lære å tenke

Med utgangspunkt i barnehagebarns første begrepsdannelse drøfter artikkelen pedagogiske virkemidler som kan stimulere og veilede dens videre utvikling og bidra til begrepsmessig selvstendighet.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5 | 2019
Fagfellevurdert

Studenters tidsbruk – grunnskolelærerutdanning 1. til 7. trinn

Hvordan bruker studenter tiden de har til rådighet? Hvor mye arbeider de studierelatert og hvor mye jobber de totalt sett?

Publisert: 07.05.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert

Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn

Artikkelen peker på læringsforutsetninger hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn semesteret før skolestart. Det er sett på nivåforskjeller i selvregulering, vokabular og relasjonen vurdert av pedagogen og på samspillet mellom disse aspektene.

Publisert: 20.01.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015
Fagfellevurdert

Tester og testtilbakemeldinger som direkte bidragsytere til dypere læring blant studenter

Tester med tilbakemeldinger kan gjøre mer enn å evaluere studenter og bidra til fremtidig læring.

Publisert: 03.12.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo