Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Skoleutvikling (7)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (7)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Forskningsrådet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • NorDiNa (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Berit Reitan (1)
  • Daniel Alvunger (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Majken Korsager (1)
  • Maria Gaare Dahl (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagfellevurdert

Kompetanseutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap. En studie av læreres samtaler om undervisning for dybdelæring

Om, og på hvilken måte, kan etter- og videreutdanning bidra til å gi barnetrinnslærere kompetanse til å gjennomføre undervisning for dybdelæring i praksis?

Publisert: 08.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 1/2023
Fagartikkel

Betydningen av å forske sammen

Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.

Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

Elaine Munthe leder Kunnskapssenter for utdanning

– Vi skal være et kunnskapssenter som hjelper, rydder og systematiserer, men som også setter relevante tema på dagsorden og får i gang gode diskusjoner. Jeg ser frem til å komme i tett dialog med utdanningssektoren og lytte til hva andre mener er viktig, sier Elaine Munthe.

Publisert: 31.08.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

Støtte til virksomheter i offentlig sektor med ansatte som ønsker å ta doktorgrad

Forskningsrådet lyser ut midler til minst 38 nye offentlige sektor-ph.d.-prosjekter med oppstart i 2019.

Publisert: 08.03.2019 Hentet fra Forskningsrådet
Omtale

Her er de første doktorgradene fra offentlig sektor

Statens vegvesen, Norsk kulturråd og Aust-Agder Fylkeskommune har nå hver sin helt ferske doktorand blant sine ansatte. Dette er de første som er i mål med en doktorgrad gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen.

Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Forskningsrådet
Engelsk — Fagfellevurdert

Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden

I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"?

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 6) 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo