Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningskafe (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (10)
  • Lærerutdanning (10)
  • Skoleutvikling (10)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (2)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Berit Groven (1)
  • Bodil Mørland (1)
  • Elise Løvereide (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Karine Nigar Aarskog (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Øystein Gilje (1)
Artikkel

Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring

Kunst- og kulturopplevelser i skolen i regi av eksterne er ikke nødvendigvis i tråd med læreplanen. Et eget forskningsprosjekt har sett på hvordan læreren kan bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære.

Publisert: 27.08.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Forskningskafe

Forskningskafe: Øystein Gilje om læreres forskningsanvendelse

Lærere som ønsker å anvende forskning har tilgang på et mangfold av ulike kilder og ressurser. Utfordringen er finne den forskningen som har relevans for hver enkelt. Og hvordan sikrer forskere at den forskningen de produserer faktisk har relevans?

Publisert: 19.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Lærere reiste i dagevis for å skape en bedre skole for barna

Allerede på 1800-tallet reiste norske lærere på skolekonferanser i utlandet. Lærerne ble lyttet til av politikerne, og de var helt sentrale for utviklingen av en mer barnevennlig skole.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Etablering og utvikling av studieenheter i spesialpedagogikk – med utgangspunkt i tre pionerers livsfortellinger

Denne artikkelen bygger på intervjuer med tre fagpersoner som på ulike vis har preget etableringen og utviklingen av studieenheter i spesialpedagogikk her til lands: Palma Sjøvik, Marit Stemshaug og Edvard Befring.

Publisert: 30.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Omtale

Lærarstudentane Espen og Malene er vald ut til eksklusivt forskarprogram

Espen og Malene er blant seks grunnskulelærarstudentar som på nyåret startar på Noregs første forskarlinje i grunnskulelærarutdanning. Den splitter nye forskarlinja skal motivere studentane til å følge ein forskarkarriere.

Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen

Forskningsprosjektet BRIDGES, der UiT deltar, skal gjøre lærerutdanningen i Norge enda bedre og mer relevant for skolene enn den er i dag.

Publisert: 12.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Forskning som styrker skole og lærerutdanning

Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet.

Publisert: 16.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Ønsker mer læringsfellesskap i lærerutdanningen

Rektorer, praksislærere og lærerutdannere bør samarbeide tettere om både teori og praksis for å gi lærerstudentene et bedre læringsmiljø.

Publisert: 05.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo