Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Ingvild Kamplid (1)
  • Kirsten Sivertsen Worum (1)
  • Lin Elisabet Sandhaug Ramberg (1)
  • Odin Fauskevåg (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Sissel Sollied (1)
Fagfellevurdert

Vil læreplanen bidra til danning av elevane?

Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald.

Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Skoleledernettverk som arena for læring og støtte

Skoleledernettverk, som tidligere ble dannet på selvstendig initiativ, er etter hvert blitt en obligatorisk innretning hvor skoleeier har en viss innflytelse på agendaen. Studien søker å belyse nettverkssamarbeid som arena for læring og støtte i en tid da det stilles store forventninger og krav til skoleledere.

Publisert: 02.11.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis Vol. 15, 1/2021
Fagfellevurdert

Pedagogisk arbeid innenfor et relasjonelt perspektiv Erfaringer med ICDP (International Child Development Programme) i skole og barnehage

Relasjonskompetanse vektlegges i forskingen som viktig i utøvelse av pedagogisk virksomhet. I denne artikkelen undersøker vi en måte å trene og utvikle slik relasjonell kompetanse.

Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo