Kronikk Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga? DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Engelsk — Fagfellevurdert Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"? Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 6) 1/2016