Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Ledelse (5)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (5)
  • Organisering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Anniken Solem (1)
  • Daniel Alvunger (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Elisabeth Stenshorne (1)
  • Halvor Bjørnsrud (1)
  • Hege Steiro (1)
  • Iver Hole (1)
  • Kristine Vedal Størkersen (1)
  • Marit Wergeland-Yates (1)
  • Nils Rune Birkeland (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Fagfellevurdert

Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet

Artikkelen drøfter resultater fra en kombinasjonsstudie (mixed methods design) som undersøker hvorvidt Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning bidrar til forbedret praksis for kunnskapsdeling i et utvalg involverte barnehager.

Publisert: 15.01.2021 Hentet fra Uniped 3/2019
Fagartikkel

Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land

En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Engelsk — Fagfellevurdert

Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden

I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"?

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) 1/2016
Fagartikkel

Skolebasert kompetanseutvikling – en strategi for læreres læring

Ved Slemmestad ungdomsskole i Buskerud er det gjennomført arbeid med skolebasert kompetanseutvikling som del av Utdanningsdirektoratets satsing på ungdomstrinnet. En viktig erfaring fra arbeidet var at definisjonen av skolebasert kompetanseutvikling bør utvides til også å omfatte elevråd og foreldreutvalg.

Publisert: 09.07.2014 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Skoler som lærer

En skole som bare er opptatt av elevenes læring og ikke legger vekt på at også lærerne og skoleledelsen må lære, vil få problemer med å utvikle seg og bli bedre på sin kjerneoppgave. En undersøkelse av fire skolers arbeid viser hvordan skoleorganisasjoner kan jobbe med læring og utvikling, til nytte for både ansatte og elever.

Publisert: 02.09.2010 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo