Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (4)

Artikkeltema

  • Skoleutvikling (4)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Nynorsksenteret (1)
  • Titan.uio.no (1)

Artikkelforfatter

  • Erlend Stenlund (1)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Torgeir Dimmen (1)
Blogg

Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato?

Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid.

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Blogg

“Growth mindset” og “grit”- Hva er det og hvilken rolle spiller det for læring?

I utdanning kommer det ofte nye trender som mange plutselig ser ut til å være opptatt av. På engelsk har man et eget navn for dette, “fads in education”, hvor “fad” kan oversettes med en intens og bred entusiasme for noe, gjerne ofte av kort varighet. Det beste norske ordet er kanskje “dille”? Det har vært mange slike i utdanning som læringsstiler, Hattie-feber, høysensitive barn, neuroeducation, minnetrening, multisensorisk trening og sikkert også en rekke andre.

Publisert: 11.05.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Digital diskriminering

Alle skulelevar i Noreg har rett til å få læremiddel på eige språk. Det får dei ikkje. Mange nynorskelevar erfarer at den gamle kampsaka «lærebøker på begge målformer til same tid og til same pris» framleis er sørgjeleg aktuell.

Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Nynorsksenteret
Blogg

Hva er en god skole for de yngste elevene?

Skolestartere kommer til skolen med forventninger og lyst til å lære. Det er viktig å rette fokus mot hva som faktisk skjer i klasserommet, og ikke kun snakke om den frie leken, skriver Iris Hansson Myran.

Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo