Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)

Artikkeltema

  • Digitalisering (9)
  • Skriving (9)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Engelsk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (3)
  • NTNU (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Skrivesenteret (1)
  • Titan.uio.no (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Atle Christiansen (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Hilde Lynnebakken (1)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Vibeke Ann Pettersen (1)
Artikkel

Skriv for hånd før paden tar deg

Du lærer mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur. For barnas hjerneutvikling er det viktig å bruke finmotorikken.

Publisert: 16.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Skriving er eit samarbeid mellom elevar og maskiner

Datamaskina og programvara avgjer i stor grad korleis elevane skriv, ifølgje skriveforskar Jon Olav Sørhaug.

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Lese- og skriveteknologi som inkluderingsredskap

«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum.» Med god opplæring i lese- og skriveteknologi kan elever med lese- og skrivevansker få større mestring i skolehverdagen.

Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Slik kan programmering endre skolen

Programmering endrer skolefagene, heter det. Men hvordan? Vi ble med lærere på programmeringskurs.

Publisert: 07.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Håndskrift eller skriving på tastatur?

Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift.

Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?

Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Håndskrift åpner for bedre læring

For første gang har forskere sett hva som skjer i hjernen mens vi skriver på ulike måter – og kan forklare hvorfor vi husker bedre det som er tegnet og skrevet for hånd.

Publisert: 12.05.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

Håndskrift eller skriving på tastatur?

Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift.

Publisert: 16.06.2016 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel

På sporet av et essay

Å skrive essay i engelsk er krevende for mange elever på videregående skole. Det sier professor Anders Mørch. Sammen med stipendiat Irina Engeness har han arbeidet med programvaren EssayCritic som gir tilbakemeldinger på den teksten som elever laster inn i programmet.

Publisert: 29.05.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo