For første gang har forskere sett hva som skjer i hjernen mens vi skriver på ulike måter – og kan forklare hvorfor vi husker bedre det som er tegnet og skrevet for hånd.

Artiklen er opprinnelig publisert på Gemini.no

Det har vært kjent en stund at vi husker bedre det som er skrevet for hånd. Men ingen har visst hvorfor det er slik.

Nå har NTNU-forskerne Audrey van der Meer og Ruud van der Weel ved Institutt for psykologi funnet årsaken til det.

Varierte håndbevegelser åpner for læring

Forskerne undersøkte hjerneaktiviteten til 20 NTNU-studenter, og så tydelig at hjernen oppførte seg helt annerledes ved tegning og håndskriving enn ved tasting, som er mye enklere bevegelser.

– Et større nettverk i hjernen aktiveres under håndskriving og tegning, og da svinger nevronene usynkronisert. Da kommer hjernen i en tilstand som åpner for bedre sansemotorisk læring. Den får flere «knagger» å henge informasjonen på, forklarer Audrey van der Meer.

Ikke dropp håndskrift i småskolen

I Finland er håndskrift på vei ut av skolene, og norske skoler er på vei etter, sier forskeren.

– For all del, lær barna å skrive for hånd! Det er så positivt for hjerneutviklingen deres, sier forskeren.

– Vi mener ikke at vi skal gå tilbake til å bruke bare penn og papir. Vi lever i en digital verden. Inntasting av lengre tekster er bra i mange sammenhenger, for eksempel hvis vi skal skrive et essay. Men når vi skal huske det som blir sagt, er håndformede notater best – gjerne en kombinasjon av stikkord, små tegninger og symboler, sier hun.

Her er fagartikkelen i Educational Psychology:

Only three fingers write, but the whole brain works: A high-Density EEG study showing advantages of drawing over typing for learning