Fagartikkel − Kan du skrive, kan du lese. Utprøvende og meningsfull skriving som lesestart Utprøvende og meningsfull skriving er et godt verktøy for å gi elever en god lesestart. Samtidig gir metoden læreren en god mulighet til å kunne følge elevenes utvikling tett og tilpasse sin støtte etter elevens behov. Publisert: 14.08.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel Skriving er eit samarbeid mellom elevar og maskiner Datamaskina og programvara avgjer i stor grad korleis elevane skriv, ifølgje skriveforskar Jon Olav Sørhaug. Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert Kritisk skriving på barnetrinnet Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme? Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Artikkel Lanserer enorm tekstsamling frå skulen Forskarar har samla tekstar frå over 1200 elevar over fleire år. Resultatet vil bli den største tekstsamlinga av sitt slag i Noreg, og vil gje ny innsikt i skriveutviklinga til norske elevar. Publisert: 02.05.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk Hull i elevers bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole Debatt: Norsk skole legger opp til å gi tilpasset leseopplæring, uten å vite om elevene lærer bokstavene. Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagfellevurdert Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Speech-to-Text Technology as an Inclusive Approach: Lower Secondary Teachers’ Experiences Tale-til-tekst-teknologi gjør det mulig for elevene å skrive med stemmen. Denne kvalitative studien utforsker seks læreres erfaringer med å introdusere slik teknologi i ungdomsskolen. Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagartikkel Muligheter og begrensninger ved bruk av digital diktering i skolen Digital diktering innebærer å skrive ved å snakke til en pc, mobil eller et nettbrett. Diktering kan bidra til at noen elever opplever færre hindringer i skriveprosessen og en større grad av mestring, men det kan også by på utfordringer. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagfellevurdert Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin? Fra 12. mars 2020 og i rundt åtte uker var det hjemmeskole for alle grunnskoleelever i Norge grunnet covid-19-pandemien. I denne studien fikk elever på barnetrinnet i oppgave å skrive eller tegne om hjemmeskolen. Elevenes tekster gir en unik innsikt i både hva elevene velger å vise fram av sin hjemmeskole og hvordan de framstiller dette i tekst. Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Kronikk Ny språklov styrkjer norsken og innbyr til dugnad for språket Engelsk vinn stadig meir innpass, men ei ny språklov slår fast at norsk skal vere det samfunnsberande språket her i landet. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte. Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Artikkel Vil gi barn god undervisning i skapende skriving Barnebokforfatter Bjørn Arild Ersland har som mål at alle norsklærere i barneskolen skal bli trygge i å undervise barn i skapende og kreativ skriving. Nå skal han få hjelp fra lærere og elever i Lindesnes til å finne ut hvordan det kan gjøres. Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Lesesenteret