Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Skriving (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Digitalisering (1)
  • Engelsk (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (2)
  • Yrke (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Atle Christiansen (1)
  • Ellen Beate Hellne-Halvorsen (1)
  • Gunnhild Aakervik (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Kari Aamli (1)
Fagartikkel

Kan ord treffe en spiker? Om å skrive — for å bli bedre til å handle

Det er fascinerende å se på yrkesutøvere som virkelig behersker sitt fag. Murere, tømrere, trailersjåfører og helsefagarbeidere er blant dem jeg har hatt glede av å studere.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra Yrke 3/2024
Fagfellevurdert

To kontekster – to skrivepraksiser? Skriving i skole og bedrift i fag- og yrkesopplæringen

Skrivekompetanse er en viktig ferdighet i moderne samfunn. Hvordan praktiseres skriving i skolen og arbeidslivet?

Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 9) 1/2019
Artikkel

Arbeidsrettet norsk for yrkesfag

Voksnes læring må ha et siktemål. Det må oppleves som nyttig å sitte på skolebenken, komme seg ut i arbeidslivet og ta flere kurs og mer utdanning. Opplæringsløpet må gi både motivasjon, mål og mening. Da blir det lettere å få med seg språk, fag og kulturkoder på arbeidsplassen og i dagliglivet. Arbeidsrettet norsk for yrkesfag kan gi suksess.

Publisert: 29.11.2018 Hentet fra Yrke 4/2018
Fagfellevurdert

Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker

Denne studien viser at det er grunn til å se på hvordan de grunnleggende ferdigheter bør utformes i yrkesopplæringen, slik at de får en mer relevant rolle for senere yrkesutøvelse. Særlig i forhold til å utvikle elevenes evne til livslang læring og kvalifisere dem til senere lederoppgaver der bruk av grunnleggende ferdigheter er en større del av arbeidshverdagen.

Publisert: 06.09.2017 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 7, No. 1/2017
Omtale

Alle elevane vart flinkare til å skrive

Uansett kor flinke dei var i forkant, gjekk alle elevane opp med nesten ein karakter etter undervisningsopplegget til May Olaug Horverak. Ho disputerer i desse dagar på ei doktoravhandling om skriveundervisning.

Publisert: 08.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Skriving i yrkesfaglige utdanningsprogrammer

Det skrives mye i yrkesfagene, og først og fremst for at elevene skal tilegne seg kunnskapsstoffet i faget.

Publisert: 22.12.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo