Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (3)

Artikkeltema

  • Skriving (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsbloggen (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Håland † (1)
  • Maja Michelsen (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
Blogg

Ny artikkel: Hva er narrativ forståelse og hvilken betydning har det for språk og språkvansker?

For barn har det å kunne fortelle historier og beskrive hendelser slik at venner eller voksne kan forstå stor verdi for kommunikasjon og interaksjon.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Er du lærar på 1. trinn - då er det for seint å starta med skriving etter jul!

Skriving er viktig for å læra seg å lesa! Det er nemleg slik at mange barn skjønar koplinga mellom lyd og bokstav når dei skriv. Forsking peikar på eit sett av fordelar som skriving kan gi i den første lese- og skriveopplæringa, slik som styrka bokstavkunnskap, læra bokstavane raskare, stimulera ordgjenkjenning og fonologisk medvit.

Publisert: 30.09.2019 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Ulike gutter – ulik ekspertkompetanse

Når barn leser og skriver hjemme og på fritiden, gjør de det for å bli eksperter og for å dyrke vennskap. For guttenes del kan det innebære at de bruker papirbaserte og digitale tekster for å lære om for eksempel fotball, verdensrommet, Lego eller sjørøvere.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo