Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Atferd (7)
  • Spesialundervisning (7)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (7)

Artikkelforfatter

  • Svein Erik Jensen (3)
  • Ann Kristin Kjemsaas (1)
  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Luuk L. Westerhof (1)
  • Solveig Roth (1)
  • Svenn Erik Knutsen (1)
Fagfellevurdert

Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner

Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole?

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2022
Fagartikkel

Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis

Den tenkningen og forståelsen vi har når det gjelder barn og unge som strever i barnehage og skole, vil legge føringer for hvordan vi velger å arbeide med en inkluderende praksis. Forfatteren av denne artikkelen argumenterer for at det å streve med utvikling av en inkluderende praksis bør forstås i lys av grunnlagsproblemer heller enn holdningsproblemer.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagartikkel

«Jeg heter Katastrofe ...». Refleksjon over et pedagogisk håndverk

Katastrofe kalte han seg, gutten på 8 år som ifølge rektor hadde atferdsutfordringer som skolen hadde (store) vansker med å håndtere. Denne artikkelen drøfter endringskraft i arbeid med sterkt grensebrytende barn og unge. I den forbindelse diskuteres det om dagens praksis i for stor grad bærer preg av en teoritung tilnærming, og i for liten grad framstår som et praktisk pedagogisk håndverk.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Samarbeid mellom skoleeiere og PP-tjenesten om inkludering

Denne artikkelen er et innspill til diskusjonen omkring PP-tjenestens rolle i kommunenes arbeid med inkluderende barnehager og skoler. Den bygger på et langvarig samarbeid mellom forskere ved Universitetet i Agder og ulike skoleeiere i regionene Kristiansand, Lister og Østre Agder.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

"Fuck you" i systemperspektiv, del 2

Den første av to artikler om en sterkt grensebrytende og marginalisert gutt ble presentert i Spesialpedagogikk nr. 5 i 2014. Den omhandlet et FOU-prosjekt, en casestudie og problematiserte skolen og hjelpesystemenes praksis overfor denne gutten i perioden fra første til medio åttende klasse. I denne artikkelen drøfter og belyser artikkelforfatteren prosessen og arbeidet med å bringe eleven i læringsposisjon. Tidsspennet er fra åttende klasse og ut andre året i videregående skole.

Publisert: 30.08.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 01/2016
Fagartikkel

«Det passe uvanlige»

Denne artikkelen omhandler hvordan vi bør bli oss mer bevisst vår retorikk og ordbruk når vi kommuniserer med barn og unge som har en vanskelig hverdag. Artikkelforfatterne påpeker at hvis kommunikasjonen blir for uvanlig kan det bidra til avstand, mistenksomhet, frykt og innelukking. Er retorikken derimot avpasset det passe uvanlige – slik at barn og unge kan forstå hva det dreier seg om, vil dialogen være mer likeverdig, åpen og fryktløs.

Publisert: 05.04.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2016
Fagartikkel

"Fuck you" i systemperspektiv

Denne artikkelen belyser og drøfter den konfliktfylte skolehistorien til en elev med sterkt grensebrytende og marginaliserende atferd. Moren til gutten det her handler om, er fortvilet over at hennes sønn gjennom hele skoleløpet kun blir tilbudt «mer av det samme», istedenfor et mer tilpasset metodisk opplegg. Artikkelen tar for seg tidsspennet fra første til medio åttende klasse.

Publisert: 06.10.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo