Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Kognitive vansker (5)
  • Lese- og skrivevansker (5)
  • Spesialundervisning (5)
  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Atferd (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Stress (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (1)
  • Paideia (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Tidsskrift for velferdsforskning (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Anne-Kari Remøy (1)
  • Elin Nyberg (1)
  • Emmy Elizabeth Langøy (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Peder Haug (1)
  • Rune Kvalsund (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan

Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Artikkel

– PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde

Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Fagfellevurdert

Tilpasning til voksenlivet – samspillet mellom generelle lærevansker, psykososiale vansker og spesialpedagogiske hjelpetiltak

Det å ha psykososiale vansker eller generelle lærevansker har store konsekvenser for seinere livsløp. Mange lever allerede i tjueåra i en avhengig posisjon i økonomisk forstand.

Publisert: 06.12.2016 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 19) 3/2016
Blogg

Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres?

Det er liten støtte for at minneproblematikk er en underliggende vanske, det er snarere en konsekvens.

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo