Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (7)
  • Spesialundervisning (7)
  • Tilpasset opplæring (7)
  • ADD/ADHD (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Atferd (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Læringsbloggen (1)
  • Paideia (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Gerd B. Salen (1)
  • Hilde Kandal Sundet Piene (1)
  • Ingunn Kindervaag (1)
  • Jan Erik Klinkenberg (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Podcast

Hva er egentlig dysleksi?

Etter 17 episoder i en podkast om spesialpedagogikk, syntes vi det var på høy tid å lage en episode om dysleksi. Sammen med en professor fra UiO og en logoped fra Statped, tar vi et dypdykk i et av de mest sentrale temaene innen spesialpedagogikken.

Publisert: 15.04.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel

Når tiltakene ikke har effekt – en kasusbeskrivelse av en elev med dysleksi

En funksjonell leseferdighet er viktig for å klare seg i skolen, på studier, i arbeid og for å kunne delta i samfunnet. Denne artikkelen tar for seg teori og forskning om dysleksi og redegjør så for hvordan man kan utrede og sette i verk tiltak overfor en elev med dysleksi.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2019
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Fagartikkel

Dysleksi – forebygging og tidlig intervensjon

Forfatteren av denne artikkelen drøfter om tidlig oppdagelse av svakheter i de kognitive funksjonene som lesing og skriving bygger på, kan identifisere barn i risiko for dysleksi. Spørsmålet er så om tidlig intervensjon kan forhindre at disse barna faktisk utvikler dysleksi med de psykiske tilleggsvanskene som ofte følger med. Denne artikkelen tar for seg nyere forskning for å besvare disse spørsmålene.

Publisert: 19.06.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2016
Blogg

Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres?

Det er liten støtte for at minneproblematikk er en underliggende vanske, det er snarere en konsekvens.

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel

Skolegang og livsmestring – tett på dysleksiens utfordringer

Tiltakene som skal til for å gjøre skolegangen god og meningsfull for elever med dysleksi, er ikke mer omfattende enn at alle skoler kan klare det. Det dreier seg om en helhetlig tenkning rundt lese- og skriveopplæringen. Når dette er på plass, vil det sjelden være behov for spesialundervisningsvedtak.

Publisert: 11.12.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Fagartikkel

Kommunikasjon mellom skole og hjem – når barn strever med lesing og skriving

Skolen har ansvar for at barn med dysleksi får en tilpasset opplæring – i praksis er det ofte mødrene som må føre kampen. Uoversiktlige og foranderlige diagnoser lar eleven stå i en uavklart situasjon, som ofte bare blir mer kompleks ettersom foreldrene med få ressurser prøver å kompensere. En løsning vil være å bedre kommunikasjonen med skolen og lage bedre retningslinjer for rettighetene til foresatte og elever.

Publisert: 15.09.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo