Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (5)
  • Spesialundervisning (5)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk som andrespråk (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)

Artikkelforfatter

  • Anne Moen (1)
  • Anne-Kari Remøy (1)
  • Grete Stabæk (1)
  • Hilde Kandal Sundet Piene (1)
  • Hilde Kolstad Danielsen (1)
  • Jan Erik Klinkenberg (1)
  • Lena Andresen (1)
  • Peder Haug (1)
Fagartikkel

Bokstaver, lesing og skriving for barn og unge med behov for ASK

Denne artikkelen beskriver hvordan og hvorfor også barn og unge med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) bør få mulighet til å gjøre seg erfaringer med bokstaver, lyder, ord, lesing og skriving.

Publisert: 01.09.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagartikkel

Helhetslesing som et redskap for faglig og sosial inkludering for elever med store sammensatte lærevansker

Denne artikkelen beskriver hvordan man kan benytte Helhetslesing for å utvikle grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving for elever med store sammensatte lærevansker. Ved å benytte denne metoden kan elevene arbeide på sitt nivå med de samme kunnskapsmålene i Kunnskapsløftet som resten av klassen, noe som bidrar til større deltagelse i klassefellesskapet.

Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagfellevurdert

Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan

Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Når tiltakene ikke har effekt – en kasusbeskrivelse av en elev med dysleksi

En funksjonell leseferdighet er viktig for å klare seg i skolen, på studier, i arbeid og for å kunne delta i samfunnet. Denne artikkelen tar for seg teori og forskning om dysleksi og redegjør så for hvordan man kan utrede og sette i verk tiltak overfor en elev med dysleksi.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2019
Fagartikkel

Dysleksi – forebygging og tidlig intervensjon

Forfatteren av denne artikkelen drøfter om tidlig oppdagelse av svakheter i de kognitive funksjonene som lesing og skriving bygger på, kan identifisere barn i risiko for dysleksi. Spørsmålet er så om tidlig intervensjon kan forhindre at disse barna faktisk utvikler dysleksi med de psykiske tilleggsvanskene som ofte følger med. Denne artikkelen tar for seg nyere forskning for å besvare disse spørsmålene.

Publisert: 19.06.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo