Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (5)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Spesialundervisning (5)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Organisering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Atferd (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Lopez-Pedersen (1)
  • Anne Lindblom (1)
  • Eva Simonsen (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Preben Halvorsen Skadsheim (1)
  • Siv Merete Kjenes Arnesen (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Artikkel

«Eg lærte tidleg å ta ansvar» – et portrettintervju med Edvard Befring

Teksten nedenfor bygger på et flere timers opptak med intervju av professor emeritus Edvard Befring der han forteller om oppvekst, utdanning og akademisk yrkeskarriere. Det er særlig Befrings store betydning når det gjelder verdispørsmål og etikk i faget spesialpedagogikk, samt et historisk innblikk i etableringen av spesialpedagogikken i universitets- og høyskolesystemet, intervjuerne har ønsket å løfte fram her.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Podcast

Podkast: Erna Solberg snakker om dysleksi

Vi inviterer til en åpen og uformell samtale om dysleksi med Høyre-leder Erna Solberg og professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 24.06.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert

Spesialundervisning i norske fengsel

Hver dag starter et titalls mennesker et soningsforløp i et av Norges fengsel. Tap av frihet betyr imidlertid ikke tap av rettigheter. Dette gjelder også i skolesammenheng, og derfor tilbys innsatte i norske fengsel opplæring både på grunnskole- og videregående skolenivå.

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Secondary school pupilsʼ experiences of participating in adapted farm-based education in Norway. Inner motivation and personal development outcomes

Hvordan opplever ungdomsskoleelevene selv gård–skole-opplæring, og hvordan kan dette bidra til å øke motivasjonen for den vanlige skolen?

Publisert: 12.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo