Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Tidsskrift for velferdsforskning (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Jon Olav Myklebust (2)
  • Emmy Elizabeth Langøy (1)
  • Nina Sælen (1)
  • Pål Roland (1)
  • Rune Kvalsund (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Relasjonsarbeid og livsmestring i barnehagen. Kan omsorg fremme livsmestring?

Denne artikkelen drøfter hvordan barnehagepersonalet kan arbeide med livsmestring i tråd med de føringer og holdninger som blir beskrevet i Rammeplanen for barnehagen. Dette er viktig for alle barn, men spesielt viktig overfor de sårbare barna.

Publisert: 11.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Forskningskafe

Barn og unge med adferd som utfordrer (video)

I denne presentasjonen ser Pål Roland fra Læringsmiljøsenteret på ulike perspektiver knyttet til barn og unge med adferd som utfordrer.

Publisert: 27.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Tilpasning til voksenlivet – samspillet mellom generelle lærevansker, psykososiale vansker og spesialpedagogiske hjelpetiltak

Det å ha psykososiale vansker eller generelle lærevansker har store konsekvenser for seinere livsløp. Mange lever allerede i tjueåra i en avhengig posisjon i økonomisk forstand.

Publisert: 06.12.2016 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning 03 / 2016 (Volum 19)
Fagartikkel

Livsløp i utakt

Trygderisiko blant menneske som har hatt særskild tilrettelegging i vidaregåande opplæring

Publisert: 08.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk Spesialpedagogikk 3/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo