Innsatte i norske fengsler har lik rett til opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang og mange strever med å lese og skrive. Vi har besøkt 24 år gamle «Isak» som jobber med utdannelsen sin mens han sitter inne i Oslo fengsel, og i studio sitter en forsker og en spesialpedagog klare for å svare på alt vi lurer på om opplæring i kriminalomsorgen.

På grunn av en oppvekst preget av kaos, uro og kriminalitet, har ikke «Isak» fullført skolegangen sin. Dette prøver han å gjøre noe med, samtidig som han soner dommen sin i Oslo fengsel. Foto: Fredrik Solli Wandem, SpedAims.

Hør episoden nå:

«Isak» har sittet inne i snart ett og et halvt år og slipper ut igjen tidligst i 2025. På grunn av en oppvekst preget av kaos, uro og kriminalitet, har han ikke fullført skolegangen sin. Dette prøver han å gjøre noe med, samtidig som han soner dommen sin i Oslo fengsel.

— Jeg skal prøve å fikse livet mitt. Få et A4-liv. Det var det jeg prøvde på hele tiden. Jeg drev med kriminalitet for å få et A4-liv.

I denne episoden får du høre «Isaks» historie fra han kom til Norge fra Somalia som seksåring, gjennom en vanskelig skolegang, og til han til slutt endte opp som innsatt i Oslo fengsel, og i studio diskuterer vi hvordan opplæring og utdanning foregår bak murene.

Gjester i studio:

Lise Øen Jones, professor ved Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen. Foto: Privat

Trude Alver Moen, spesialpedagogisk koordinator ved Grønland voksenopplæringssenter. Foto: Privat

Sammen svarer de på spørsmål som:

  • Hva vet vi i dag om lærevansker blant innsatte i norske fengsler?
  • Er innsatte overrepresentert på statistikken når det gjelder lese- og skrivevansker?
  • Er det en sammenheng mellom lærevansker og kriminalitet?
  • Hvilke typer vansker ser man typisk hos innsatte i fengsel?
  • Hvordan er det å jobbe som spesialpedagog i et fengsel?
  • Hvilke utfordringer kan spesialpedagoger møte på med elever i fengselet?
  • Hvordan foregår opplæring og utdanning på innsiden?
  • Hvilket utdanningsnivå ligger innsatte typisk på?
  • Hvor mange tar utdannelse når de sitter inne?
  • Er det lavere andel tilbakefall blant de som tar utdannelse mens de sitter inne?

Programleder og produsent:

  • Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.