Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Tilpasset opplæring (4)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Finn Steenfatt Thomsen (1)
  • Gunilla Lindqvist (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Kristian Øen (1)
Fagartikkel

Spesialpedagogisk didaktikk som nøkkelen til en mer inkluderende opplæring

I denne artikkelen drøfter forfatteren hvordan en lærer kan planlegge og tilpasse undervisningen på en måte som ivaretar både et individuelt, et relasjonelt og et kulturelt aspekt for elever med særskilte behov.

Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Svensk — Fagfellevurdert

Inkludering– ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter

Definisjoner på inkludering synes å variere avhengig av sammenhengen det blir diskutert. Dette kan ses både som begrepets styrke og svakhet.

Publisert: 12.01.2024 Hentet fra Paideia Nr. 24/2022
Fagartikkel

Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis

Den tenkningen og forståelsen vi har når det gjelder barn og unge som strever i barnehage og skole, vil legge føringer for hvordan vi velger å arbeide med en inkluderende praksis. Forfatteren av denne artikkelen argumenterer for at det å streve med utvikling av en inkluderende praksis bør forstås i lys av grunnlagsproblemer heller enn holdningsproblemer.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagfellevurdert

Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom?

Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo