Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (7)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Forskning og metode (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (7)

Artikkelforfatter

  • Peder Haug (2)
  • Rune Hausstätter (2)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Sonia Muñoz Llort (1)
  • Stine Vik (1)
  • Øyvind Snipstad (1)
Kronikk

Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet.

Bidrar fagdisiplinen spesialpedagogikk til å opprettholde ekskludering av funksjonshemmede mennesker i samfunnet?

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Om empiriske nivåer i forskning på inkludering

Feltet inkludering må være en kombinasjon av empiriske og teoretiske bidrag som reiser spørsmål om hva inkludering og menneskelighet er eller bør være.

Publisert: 25.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagfellevurdert

Bør «spesialpedagogikk» være et eget felt? Et innenfra-perspektiv

Betydningen, rollen og posisjonen til det spesialpedagogiske kunnskapsfeltet har vært gjenstand for utallige diskusjoner. Nylig har Jan Grue også reist spørsmål om spesialpedagogikken bør være et eget fagfelt.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8, 2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Speech-to-Text Technology as an Inclusive Approach: Lower Secondary Teachers’ Experiences

Tale-til-tekst-teknologi gjør det mulig for elevene å skrive med stemmen. Denne kvalitative studien utforsker seks læreres erfaringer med å introdusere slik teknologi i ungdomsskolen.

Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

«Det har sine omkostninger». Spesialpedagogens trivsel og belastninger i arbeidet i en inkluderende skole: En intervjustudie.

Både i Norge og andre nordiske land har det blitt vist til ideologiske taktskifter i utdanningssystemet, der mål om inkludering må vike for kravet om en mer kunnskapseffektiv skole. Vi vet lite om hvordan spesialpedagoger erfarer arbeidet sitt stilt overfor disse endringene.

Publisert: 16.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6 | 2020
Fagfellevurdert

Ein likeverdig skule i framtida?

Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar?

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Fagfellevurdert

Spesialundervisning og ordinær opplæring

Hva er forskjellen og likheten mellom spesialundervisning og ordinær undervisning – og hvorfor får ikke elevene det utbyttet som ligger i potensialet til spesialundervisning?

Publisert: 12.12.2015 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 1) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo